Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie 2 kurników w miejscowości Żydów
OŚ. 6220.3.2011.2012 Godziesze Wielkie, dnia 05 marca 2012 roku
DECYZJA
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 1, art. 75 ust 1 pkt. 4, art. 80 ust 1, art. 82 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm), na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), § 2 ust. 1 pkt. 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2010r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku
Państwa Jolanty i Jarosława Gilak, zam. Żydów, ul Parkowa 12, 62 - 872 Godziesze Małe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie dwóch kurników wraz z infrastrukturą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania, na działce rolniczej nr 17/1 w miejscowości Żydów gmina Godziesze Wielkie i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie ocen oddziaływania na środowisko.
Orzekam
Realizację przedsięwzięcia i określam warunki tej realizacji biorąc pod uwagę uzgodnienia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Kaliszu, oraz wyniki postępowania z udziałem społeczeństwa.
- 1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia.
Budowa dwóch kurników wraz z infrastrukturą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania na działce o nr ewid. gr. 17/1 obręb Żydów, gmina Godziesze Wielkie, powiat kaliski, województwo wielkopolskie.
Do niezbędnej infrastruktury należały będą, między innymi:
- wewnętrzne instalacje wodne wraz z przyłączami do budynków i gałązkami wodnymi wewnątrz,
- wewnętrzna instalacja elektryczna wraz z oświetleniem,
- agregat, który zastąpi obecnie wykorzystywane urządzenie o mniejszej mocy,
- dwa zbiorniki na gaz o poj. ~6700L,
- zbiornik na wody zużyte po czyszczeniu kurników,
- silosy paszowe, po dwie sztuki przy każdym z kurników, łącznie cztery sztuki o poj. do ~24 Mg,
- wewnętrzna instalacja paszowa.
- konfiskator sztuk padłych.
W dwóch nowo projektowanych kurnikach utrzymywane będą:
- K1 (2160m2 - pow. hod.) - 45360 szt. (181,44 DJP) do 5. tygodnia życia, 37800 szt. (151,2 DJP) po 5. tygodniu życia.
- K2 (2160m2 - pow. hod.) - 45360 szt. (181,44 DJP) do 5. tygodnia życia, 37800 szt. (151,2 DJP) po 5. tygodniu życia.
Łączna obsada w dwóch nowo projektowanych kurnikach wyniesie:
90720 szt. 362,88 DJP w cyklu do 5 tygodnia
75600 szt. 302,4 DJP w cyklu po 5 tygodniu
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym
uwzględnieniem konieczności ochrony wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych
i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
- Postępowanie z urobkiem. Nadmiar ziemi powinien być wykorzystany gospodarczo w miejscach położonych blisko terenu budowy. Wykopy pod budowę należy prowadzić w taki sposób, aby zdjęć wierzchnią warstwę urodzajną gleby i odłożyć na pryzmę a następnie wykorzystać przy rekultywacji gruntów po zakończeniu budowy oraz urządzenia terenów zielonych na fermie.
- Postępowanie z odpadami. Powstające odpady ( poza niewykorzystanym gruntem) stanowią odpady związane bezpośrednio z materiałami budowlanymi, wykorzystanymi w trakcie budowy. Powstałe odpady należy wywieźć na najbliższe składowisko odpadów.
- W przypadku natrafienia na stanowiska archeologiczne, należy je zabezpieczyć, aby nie uległy uszkodzeniu, o zaistniałej sytuacji powiadomić Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- zaplecze budowy zorganizować na terenie utwardzonym, oleje, smary przechowywać w szczelnych pojemnikach.
- zastosować hermetyczny system przeładunku pasz do silosów magazynowych.
- do karmienia zwierząt stosować zbilansowane pasze o obniżonej zawartości protein.
- w projektowanych budynkach inwentarskich zainstalować nie więcej niż po 12 sztuk wentylatorów dachowych o poziomie mocy akustycznej nie wyższym niż 78 dB oraz maksymalnie po 8 wentylatorów ściennych o poziomie mocy akustycznej nie wyższym niż 89 dB
- wentylatory konserwować zgodnie z zaleceniami producenta.
- ruch pojazdów związanych z obsługą fermy, z wyjątkiem odbioru brojlerów i tuczników, ograniczyć do pory dnia tj. godz. 6:00 - 22:00.
- zapewnić szczelność posadzek w budynkach inwentarskich oraz wyprofilować je w taki sposób , aby ścieki i odcieki z tych posadzek trafiały do wewnętrznego systemu kanalizacyjnego, a następnie do szczelnego zbiornika bezodpływowego na odcieki z wnętrza kurników.
- czyszczenie pomieszczeń inwentarskich prowadzić najpierw na sucho poprzez usunięcie pomiotu, zmiatanie, skrobanie, a następnie myć kurniki czystą wodą bez dodatku substancji czynnych, pod wysokim ciśnieniem (myjki ciśnieniowe). Następnie przeprowadzić dezynfekcję pomieszczeń.
- ścieki z mycia kurników odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego na odcieki z kurników, a następnie zapewnić ich wywóz do oczyszczalni ścieków.
- zastosować zautomatyzowany system karmienia zwierząt oraz automatyczny system poideł kropelkowych z kubeczkami wyłapującymi rozlaną wodę.
- prowadzić regularne odczyty zużycia wody, a wykryte nieszczelności wewnętrznej sieci wodociągowej niezwłocznie naprawiać.
- w celu ograniczenia emisji substancji do powietrza usuwanie pomiotu na środki transportowe należy prowadzić wewnątrz budynków kurników , zastosować szczelne posadzki w miejscu załadunki pomiotu i dokładnie czyścić miejsca po każdym usuwaniu pomiotu.
- teren wokół granicy działki z każdej strony należy obsadzić pasem zieleni składającym się z dwóch rzędów drzew i krzewów iglastych ze względu na ich całoroczne posiadanie liści.
- utrzymanie budynków inwentarskich w czystości oraz zapewnienie odpowiedniej temperatury i wilgotności wewnątrz budynków poprzez sprawny system wentylacji.
- ścieki bytowe do czasu oddania do użytkowania gminnej sieci kanalizacji sanitarnej odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego, a następnie zapewnić ich wywóz do oczyszczalni ścieków.
- zwierzęta padłe i ubite z konieczności oraz odpadową tkankę zwierzęcą magazynować w konfisatorze.
- pomiot, bez magazynowania na terenie fermy, przekazywać uprawnionym odbiorcom jako odpad do odzysku lub jako nawóz okolicznym rolnikom, przekazywanie pomiotu okolicznym rolnikom odbywać się musi na podstawie umów na odbiór.
- wszystkie wytwarzane odpady magazynować selektywnie, a następnie przekazywać osobom fizycznym, jednostkom organizacyjnym lub podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
- odpady przekazywać w pierwszej kolejności do odzysku.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie
budowlanym:
- zastosować takie rozwiązania techniczne i technologiczne, aby planowane przedsięwzięcie, zarówno w fazie budowy, eksploatacji i likwidacji nie oddziaływało negatywnie na środowisko.
- projekt budowlany nie może naruszać ustaleń wyszczególnionych w punkcie 2 niniejszej
decyzji
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych
awarii:
Nie dotyczy.
5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko
w odniesieniu do tych przedsięwzięć:
Nie dotyczy.
6. W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo Ochrony Środowiska - stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Nie wymagane w sprawie
- Nie stwierdzam konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art. 72 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227 ze zm).
- Nakładam obowiązek, po zrealizowaniu inwestycji, uzyskania pozwolenia zintegrowanego od Marszałka Województwa Wielkopolskiego
- Charakterystyka całego przedsięwzięcia, będąca załącznikiem do niniejszej decyzji, stanowi integralną część decyzji.
- Niniejszą decyzję wydaje się na czas określony tj. na okres czterech lat licząc od dnia , w którym niniejsza decyzja staje się ostateczna.
UZASADNIENIE
Państwo Jolanta i Jarosław Gilak, zam. Żydów, ul Parkowa 12, 62 - 872 Godziesze Małe wystąpili z wnioskiem z dnia 19 września 2011r (data wpływu 23 września 2011r) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: budowie dwóch kurników wraz z infrastrukturą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania, na działce rolniczej nr 17/1 w miejscowości Żydów..
Dnia 11 października 2011r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w/w przedsięwzięcia. zgodnie z art. 64 § 4 kpa (Dz.U. Nr 98, poz. 1071 z 2000 r. ze zmianami) powiadomiono strony o możliwości zapoznania się przedmiotowymi zamierzeniami oraz o możliwości wnoszenia uwag i wniosków, oraz podano do publicznej wiadomości obwieszczenie o wszczętym postępowaniu w zwyczajowo przyjęty sposób (tablica ogłoszeń w Urzędzie Gminy Godziesze Wielkie oraz u Sołtysa wsi Żydów, BIP Urzędu Gminy)
Zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt.1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 z 2008 r. poz. 1227ze zm) , § 2 ust. 1 pkt. 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09.11.2010r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397)., wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu o zaopiniowanie raportu oddziaływania na środowisko załączonego do wniosku, wykonanego przez zespół pod nadzorem Bartosza Jaszke z września 2011 roku.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu pismem z dnia 09 listopada 2011r (data wpływu 10 listopada 2011r) nr ON-NS-72/4-23(2)/11 zawiadomił organ o nowym terminie załatwienia sprawy (na dzień 24 listopada 2011r) w związku z przeprowadzeniem przez organ opiniujący wizji terenowej na miejscu planowanej inwestycji. Następnie pismem z dnia 25 listopada 2011r (data wpływu 30 listopada 2011r) nr ON-NS-72/4-23(3)/11 zawiadomił organ o kolejnym nowym terminie załatwienia sprawy ( na dzień 08 grudnia, 2011r). pismem z dnia 07 grudnia 2011r (data wpływu 09 grudnia 2011r) nr ON-NS-72/4-23(5)/11 PPIS w Kaliszu zawiadomił organ o wezwaniu do uzupełnienia raportu oddziaływania na środowisko inwestora i wyznaczył termin wydania uzgodnienia na 7 dni od daty otrzymania uzupełnienia. Państwo Gilak uzupełnili raport zgodnie z wezwanie PPIS w Kaliszu dnia 16 grudnia 2011r (uzupełnieni to wpłynęło do Wójta Gminy Godziesze Wielkie dnia 22 grudnia 2011r). Pismem z dnia 29 grudnia 2011r (data wpływu 02 stycznia 2012r) nr ON-NS-72/4-23(7)/11 PPIS w Kaliszu zawiadomił organ o nowym terminie załatwienia sprawy (na dzień 05 stycznia 2012r).
Opinią sanitarną z dnia 09 stycznia 2012 roku (data wpływu 12 stycznia 2012r) nr ON-NS-72/4-23(8)/2011 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu zaopiniował raport pozytywnie i przedstawił uzgodnienia w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem z dnia 10 listopada 2011r (data wpływu 16 listopada 2011r) nr WOO-I.4242.366.2011.JL , wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków w raporcie oddziaływania na przedsięwzięcie, wystąpił do Wójta Gminy Godziesze Wielkie z zapytaniem o przynależność terenu do określonej grupy w celu rozpatrzenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, RDOŚ zawiadomił również o nowym terminie załatwienia sprawy a dzień 13 grudnia 2011r. Pismem nr OŚ.6220.3.2011 z dnia 30 listopada Wójt Gminy Godziesze Wielkie udzielił pisemnej odpowiedzi zaliczając teren wokół inwestycji do terenów zabudowy zagrodowej. Państwo Gilak uzupełnili raport zgodnie z wezwanie RDOŚ w Poznaniu dnia 29 listopada 2011r (uzupełnieni to wpłynęło do Wójta Gminy Godziesze Wielkie dnia 02 grudnia 2011r) W kolejnych trzech pismach nr WOO-I.4242.366.2011.JL z dnia 12 grudnia 2011r (data wpływu 16 grudnia 2011r), 12 stycznia 2012r (data wpływu 16stycznia 2012r) i 19 stycznia 2012r (data wpływu 23 stycznia 2012 roku) RDOŚ w Poznaniu zawiadamiał organ o nowych terminach załatwienia sprawy. Postanowieniem z dnia 20 stycznia 2012r (data wpływu 25 stycznia 2012r) nr WOO-I.4242.366.2011.JL RDOŚ w Poznaniu przekazał uzgodnienia do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wszystkie uzgodnienia organów opiniujących zostały zawarte w niniejszej decyzji w punkcie I i II.
Podczas całego postępowania żadna ze stron postępowania jak również nikt
ze społeczeństwa nie zapoznał się ze zgromadzoną dokumentacją.
Podczas całego postępowania wpłynęły następujące uwagi i wnioski:
Strony postępowania Pan Tomasz Antczak, Pan Zbigniew Różalski złożyli wnioski dnia 02 listopada 2011r , w których sprzeciwili się powstaniu w/w inwestycji ze względu: (Pan Różalski) na nieprzyjemne zapachy wydostające się z obecnie prowadzonej hodowli, (Pan Antczak) z uwagi na planowaną budowę domu mieszkalnego na sąsiadującej z inwestycją działce)
Dnia 21 października 2011 roku wpłynęły dwa pisma od Państwa Małgorzaty i Dariusza Gawareckich oraz od Pani Beaty Płotek z prośbą o odstąpienie od wydania decyzji z uwagi na nieprzyjemne zapachy wydostające się z obecnie prowadzonej hodowli.
Kwestia budowy domu mieszkalnego przez Pana Antczaka została wyjaśniona i okazało się, że na dzień wydania niniejszej decyzji działka sąsiadująca z inwestycją jest działką rolną, nie zostały wydane na nią warunki zabudowy i nie obowiązuje na nią miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Kwestia nieprzyjemnego zapachu oraz wpływu przedsięwzięcia na stan powietrza została szczegółowo omówiona w „Raporcie Oddziaływania Przedsięwzięcia na Środowisko" z września 2011r sporządzonego przez zespół koordynowany przez Bartosza Jaszkę w rozdziale 6 tegoż opracowania. W opracowaniu tym wzięto pod uwagę kierunki i siłę wiatru, ilość substancji powstających podczas planowanej hodowli oraz zabezpieczenia jaki zostaną wprowadzone w celi minimalizacji szkodliwego wpływu na środowisko. Wyniki analizy z uwzględnieniem najbardziej niekorzystnych parametrów wykazały , iż nie ma obawy przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń gazów i pyłów poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny. Kontrola nad ilością wprowadzanych gazów i pyłów do powietrza będzie wynikała z obowiązku uzyskania pozwolenia zintegrowanego od Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Dodatkowo Wójt Gminy Godziesze Wielkie nałożył na inwestora obowiązek nasadzenia pasa zieleni wokół granicy swojej działki.
Wójt Gminy Godziesze Wielkie dnia 31 stycznia 2012r. zawiadomił strony postępowania o zgromadzeniu całej dokumentacji potrzebnej do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z możliwością zapoznania się z zebranym materiałem oraz wnoszeniu uwag.
Państwo Anna i Zbigniew Różalscy pismem z dnia 07 luty 2012 roku ponownie podnieśli problem nieprzyjemnego zapachu z obecnej hodowli i obawy co do analizowanej inwestycji jak również, obawę o spadek wartości działki nr 15/3 w miejscowości Żydów, którą przedstawiono jako działkę budowlaną.
Dokumentacji jaka znajduje się w Urzędzie Gminy Godziesze Wielkie jak również z map geodezyjnych wynika jednaj jasno, że działka na 15/3 jest działką rolną o pow. 5,12 ha
Dnia 08 lutego 2012 roku wpłynęły dwa pisma od Państwa Małgorzaty i Dariusza Gawareckich oraz od Pani Beaty Płotek podnoszące kolejny raz kwestię nieprzyjemnego zapachu. Państwo Gawareccy informują również, że za zgodą Wójta Gminy Godziesze Wielkie na działce nr 16/6 został wybudowany dom mieszkalny.
Z mapy ewidencyjnej, iż opisywany budynek znajduje się na działce nr 56/16 Działka 16/6, która opisana jest w podaniu najprawdopodobniej została błędnie określona. Na działkę 56/16 została wydana decyzja o warunkach zabudowy z dnia 18 lipca 2007 roku nr UG-7337/35/2007 obejmująca budowę budynku mieszkalnego i budynku gospodarczo-garażowego - w zabudowie zagrodowej. Ponadto działka ta znajduje się około 100 m od granicy działki Państwa Gilaków natomiast kurniki zlokalizowane są w odległości kolejnych 100 m.
Pani Beata Płotek w swoim piśmie podaje się za właścicielkę działek nr 56/16 i 56/17 jednak po sprawdzeniu w wydziale geodezji i kartografii w Starostwie Powiatowym w Kaliszu wynika, że jest ona współwłaścicielką dz. nr 56/17 a działka o nr 56/16 należy do Państwa Gawareckich. Na działkę nr 56/17 nie została wydana do tej pory żadna decyzja związana z budową budynku mieszkalnego.
Ponownie nikt nie zapoznał się ze zgromadzoną dokumentacją przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dnia 13 lutego 2012 roku wpłynęła petycja od mieszkańców wsi Żydów z dnia 20 lutego 2012 roku, która nie została uwzględniona w sprawie ponieważ wpłynęła po wyznaczonym terminie zgłaszania uwag i wniosków, jednakże podjęte w niej problemy zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
Wójt Gminy Godziesze Wielkie pismem z dnia 15 lutego 2012 roku i 28 lutego 2012r nr OŚ. 6220.3.2011.2012 zawiadomił o nowym terminie wydania decyzji.
W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że niniejsza decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa i orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kaliszu za pośrednictwem Wójta Gminy Godziesze Wielkie w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia.