Postanowienie o odstąpieniu od raportu oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej dla wsi Wolica, Borek, Żydów – etap I
OŚ.6220.3.2012 Godziesze Wielkie, dnia 20 listopada 2012 roku
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz.1227), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu z dnia 05 września 2012 roku znak ON.NS.72.3.54.2012 oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 25 października 2012 znak WOO-II.4240.534.2012.AK
postanawiam
nie nakładać potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej dla wsi Wolica, Borek, Żydów - etap I.
Inwestor: Gmina Godziesze Wielkie
UZASADNIENIE
Inwestor Gmina Godziesze Wielkie w dniu 22 sierpnia 2012 roku, zwróciła się do Wójta Gminy Godziesze Wielkie o wydanie decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach określających Środowiskowe Uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kanalizacji sanitarnej dla wsi Wolica, Borek, Żydów - etap I.
Do wniosku dołączono kartę informacyjną przedsięwzięcia, mapy ewidencyjne obejmujące przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie.
Zawiadomieniem z dnia 23 sierpnia 2012 roku znak OŚ 6220.3.2012 Wójt Gminy Godziesze Wielkie zawiadomił strony postępowania administracyjnego o możliwości zapoznania się z aktami sprawy. Strony postępowania nie wniosły uwag.
Zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku. O udostępnianiu informacji o Środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz.1227 ze zm.) organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, stwierdza w drodze postanowienia obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określa zakres raportu, po zasięgnięciu opinii właściwego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
W związku z powyższym, Wójt Gminy Godziesze Wielkie wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kaliszu i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenie zakresu raportu.
Pismem z dnia 05 września 2012r. znak: ON-NS-72.3.54.2012 Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kaliszu wyraził opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie jest wymagane sporządzenie raportu oddziaływania na środowisko. Również Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem z dnia 25 października 2012r. znak: WOO-II.4240.534.2012.AK nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Wójt Gminy Godziesze Wielkie po dokonaniu analizy zgromadzonej dokumentacji, biorąc pod uwagę uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz.1227 ze zm. ) tj: rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, które nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko, ze względu na usytuowanie przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwa oddziaływania, czas trwania, zasięg oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, emisję i uciążliwości związane z jego eksploatacją, gęstość zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na wystąpienie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie kanałów sanitarnych o łącznej długości 3521 m, w tym:
- kanału tłocznego o długości 900 m wykonanego z PE Ø 125, ułożonego na głębokości 1,5m p.p.t.,
- kanału tłocznego o długości 1100 m wykonanego z PE Ø 90, ułożonego na głębokości 1,5m p.p.t.,
- kanału grawitacyjnego o długości 1191 m, wykonanego z PCV Ø 200, ułożonego na głębokości 2,8m p.p.t.,
- kanału grawitacyjnego o długości 330 m, wykonanego z PCV Ø 160, ułożonego na głębokości 2,0 m p.p.t.,
oraz budowie dwóch przepompowni ścieków i komory pomiarowej, usytuowanej na wylocie do odbiornika - istniejącej kanalizacji sanitarnej.
Projektowana sieć kanalizacyjna ułożona zostanie w ciągach istniejących dróg powiatowych i gminnych. Dotychczasowy sposób wykorzystania zajętych przez planowaną inwestycję nieruchomości zostanie zachowany, za wyjątkiem terenu przeznaczonego pod realizację przepompowni i komory pomiarowej o powierzchni 0,001 ha (dla przepompowni ścieków) i 0,0008 ha (dla komory pomiarowej).Przepompownie zostaną wyposażone w pompy zatapialne, pracujące naprzemienne. Przejścia kanałów pod drogami powiatowymi wykonane zostaną przy wykorzystaniu metody przewiertu, bez naruszenia powierzchni. Kanały sanitarne oraz zbiorniki przepompowni ścieków układane będą w wykopach otwartych, o ścianach pionowych, umocnionych. W przypadku zaistnienia konieczności odwodnienia wykopów zastosowane zostaną igłofiltry.
Ścieki kierowane będą do oczyszczalni ścieków w Kucharach o przepustowości wystarczającej do przejęcia dodatkowej ilości ścieków, doprowadzanych projektowanym układem kanalizacyjnym.
Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 lit . d ustawy stwierdza się, że na etapie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Ponadto, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne.
Nie wystąpi również negatywne oddziaływanie na środowisko ze strony przedmiotowej inwestycji w zakresie emisji hałasu. Chwilowe niekorzystne oddziaływanie hałasu na środowisko może wystąpić jedynie w fazie realizacji i będzie to oddziaływanie krótkotrwałe, odwracalne i ustąpi po zakończeniu robót budowlanych. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia, ze względu na charakter i technologię planowanej inwestycji (uzbrojenia podziemne), nie będzie następowała emisja hałasu do środowiska.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit c ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, iż realizacja inwestycji wiązać się będzie z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci wody niezbędnej do prowadzenia robót budowlanych, piasku, energii elektrycznej oraz paliw zasilających sprzęt budowlany.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt. 2 lit e ustawy ustalono, że teren przeznaczony pod inwestycję znajduje się w większości w granicach obszaru chronionego krajobrazu Dolina Prosny, dla którego nie ma obecnie obowiązujących przepisów wykonawczych. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Swędrni PLH300034, oddalony o ok. 5,8 km od miejsca realizacji inwestycji.
Biorąc pod uwagę lokalizację inwestycji głównie w pasach drogowych istniejących dróg, na terenie przekształconym antropogenicznie, a także mając na względzie krótkotrwały okres oddziaływania, ograniczony do etapu realizacji, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na obszary chronione, a w szczególności na gatunki, siedliska przyrodnicze lub siedliska gatunków zwierząt i roślin, dla ochrony których został wyznaczony ww. obszar Natura 2000, ani pogorszenia integralności tego obszaru lub jego powiązania z innymi obszarami.
Zastosowanie wysokiej jakości materiałów budowlanych zapewni dostateczne zabezpieczenie przed ewentualnymi awariami. W ramach rozwiązań chroniących środowisko przewidziano zastosowanie materiałów gwarantujących szczelność, co będzie stanowiło zabezpieczenie zarówno przed możliwością wystąpienia eksfiltracji ścieków do gruntu, jak również infiltracji wody gruntowej do kanałów. Wszystkie prace związane z realizacją inwestycji zostaną wykonane z zastosowaniem technologii jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska.
W związku z zpisami art.63 ust.1 pkt. 1 lit c i e ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii. Z uwagi na zakres i charakter planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt. 3 lit. b ww. ustawy stwierdzono że inwestycja nie będzie powodowała trans granicznego oddziaływania.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie, stronom nie służy zażalenie.